Το ζήτημα τέθηκε στο πλαίσιο της ομιλίας για το σ/ν του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης σχετικά με την ανασυγκρότηση των Φορέων Κοινωνικής Αλληλεγγύης και τα Κέντρα Αποκατάστασης.
Τονίζοντας τα θετικά αλλά και τις ελλείψεις του σχεδίου νόμου η κα Μίχου τοποθετήθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής ζητώντας συγκεκριμένες βελτιωτικές αλλαγές σε επιμέρους άρθρα.
Στα θετικά σημεία συγκαταλέγονται:
-Η δημιουργία Εθνικού Μητρώου δικαιούχων παροχών,
-Η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου συστήματος εσωτερικού ελέγχου και
-Η επέκταση της μηνιαίας αποζημίωσης της τρίτης ζώνης για τους ειδικευόμενους γιατρούς.
Οι προτάσεις για αλλαγές αφορούν
-Την κάλυψη του νέου συστήματος με επιπλέον χρηματοδότηση, εφόσον χρειαστεί ώστε να καλυφθούν τα λειτουργικά έξοδα αλλά και η επαρκής στελέχωση όλων των ειδικοτήτων,
-Την άμεση κατάρτιση του κανονισμού κάθε μονάδας,
-Την τροποποίηση του άρθρου 30 για τους πανεπιστημιακούς γιατρούς και
-Την χορήγηση των πολυτεκνικών επιδομάτων.
Όσον αφορά την Πιερία η κα Μίχου επεσήμανε για ακόμα μία φορά:
Α) την ανάγκη άμεσης κάλυψης της θέσης του ακτινολόγου στα πολυϊατρεία του ΙΚΑ Κατερίνης. Μάλιστα σημείωσε πως «Δεν μπορώ να διανοηθώ ότι δεν μπορεί να βρεθεί λύση επί τριάμισι χρόνια. Ας συναφθεί μία σύμβαση μ’ έναν εξωτερικό γιατρό. Πιστέψτε με ότι το κόστος θα είναι πολύ λιγότερο απ’ αυτό που διατίθεται τώρα και η ταλαιπωρία των ασφαλισμένων θα είναι πολύ μικρότερη».
Β) την ανάγκη άμεσης παρουσίασης ενός χρονοδιαγράμματος από το Υπουργείο Υγείας όσον αφορά την υλοποίηση του Νοσοκομείου Αποκατάστασης στο Αιγίνιο. Όπως τόνισε χαρακτηριστικά «Η ολοκλήρωση του Νοσοκομείου της Κατερίνης πήρε είκοσι χρόνια. Αν είκοσι χρόνια πάρει και το κέντρο αποκατάστασης λυπάμαι, αλλά είναι μία εξαγγελία χωρίς αντίκρισμα».
Κάλυψη του επιπλέον κόστους λειτουργίας του συστήματος
«Θα πρέπει, όμως, να συζητήσουμε κάποια σημεία που είναι αδιευκρίνιστα για μένα, όπως στην παράγραφο 2 του άρθρου 5. Εκεί προβλέπεται ότι ο οργανισμός των νεοσύστατων μονάδων κοινωνικής φροντίδας θα καθορίζει μεταξύ άλλων και την κατανομή των πόρων μεταξύ των διαφόρων λειτουργιών.
Σε περίπτωση που με τον υπάρχοντα προϋπολογισμό, μετά από την αύξηση εσόδων με τις συμβάσεις που θα γίνουν με τα ασφαλιστικά ταμεία, με τη μείωση του λειτουργικού κόστους, δεν καλύπτονται επαρκώς οι ανάγκες χρηματοδότησης, θα υπάρχει πρόβλεψη στον κρατικό προϋπολογισμό ώστε να καλυφθούν αυτές οι ανάγκες»;
Άμεση κατάρτιση του κανονισμού κάθε μονάδας
«Στην παράγραφο 5 του άρθρου 9 δίνεται η προθεσμία μέσα σε δύο μήνες τα διοικητικά συμβούλια των μονάδων κοινωνικής φροντίδας να τις καταρτίσουν. Αν δεν γίνει αυτό, η πρότασή μου είναι να καταρτίζεται από το Υπουργείο Υγείας και να μην πηγαίνουμε από παράταση σε παράταση. Το έχουμε βιώσει σε άλλες περιπτώσεις και το αποτέλεσμα είναι να δημιουργούνται προσδοκίες ότι θα υλοποιηθούν κάποια πράγματα, πολύ σημαντικά σε κοινωνικούς χώρους –και ιδιαίτερα τώρα στο χώρο της υγείας- και αυτό να μην υλοποιείται».
Εισοδηματικό όριο στο πολυτεκνικό επίδομα
«Πηγαίνω σ’ ένα άλλο σημαντικό θέμα, τη θέσπιση του εισοδηματικού κριτηρίου των 55.000 ευρώ όσον αφορά την παροχή του πολυτεκνικού επιδόματος στις πολύτεκνες οικογένειες, που δίνεται εδώ και χρόνια.
Πρώτα από όλα, πιέσαμε να μην υπάρξει. Εφόσον, όμως, έχει τεθεί, πρέπει να διευκρινίσουμε αν είναι καθαρό ή ακαθάριστο οικογενειακό εισόδημα. Γιατί πρέπει να διευκρινιστεί αυτό; Γιατί πιστεύω ότι θα περιοριστεί ακόμη περισσότερο η μερίδα των πολύτεκνων οικογενειών, αν αυτό είναι ακαθάριστο.
Είμαι από πολύτεκνη οικογένεια και πιστεύω ακράδαντα ότι οι γονείς δεν φέρνουν τα παιδιά στην κοινωνία για τα επιδόματα. Τα φέρνουν γιατί τα αγαπούν και γιατί θέλουν να κάνουν παιδιά. Όμως, ας είμαστε ειλικρινείς. Οι ανάγκες που υπάρχουν στην κοινωνία σήμερα και δη σ’ αυτές τις οικογένειες είναι πάρα πολύ μεγάλες. Ας μην ξεχνάμε ποτέ τη συμβολή τους σ’ ένα πολύ σημαντικό πρόβλημα στην Ελλάδα, που λέγεται δημογραφικό και το βιώνουμε όλο και πιο έντονα.
Πολλές φορές εδώ μιλάμε για το ασφαλιστικό, για τη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος και πώς θα γίνει σε βάθος χρόνου. Αν δεν στηρίξουμε αυτές τις οικογένειες, το πρόβλημα θα είναι οξύτατο».
Μέριμνα για την επαρκή στελέχωση των νέων μονάδων
«Το άρθρο 15 περιλαμβάνει τις ρυθμίσεις για το προσωπικό των μονάδων της κοινωνικής φροντίδας. Αυτές οι Μονάδες θα είναι διευρυμένες. Θα περιλαμβάνουν γιατρούς φυσικής και ιατρικής αποκατάστασης, νοσηλευτές, εργοθεραπευτές, λογοθεραπευτές, ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς.
Εάν μετά την κατανομή αυτού του προσωπικού διαπιστωθεί ότι οι θέσεις δεν καλύπτονται με επάρκεια, θα υπάρξει κάλυψη των θέσεων με δαπάνη του Κρατικού Προϋπολογισμού; Εδώ υπάρχει δαπάνη του Κρατικού Προϋπολογισμού κι έχουμε σοβαρές ελλείψεις».
Τονίζοντας τα θετικά αλλά και τις ελλείψεις του σχεδίου νόμου η κα Μίχου τοποθετήθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής ζητώντας συγκεκριμένες βελτιωτικές αλλαγές σε επιμέρους άρθρα.
Στα θετικά σημεία συγκαταλέγονται:
-Η δημιουργία Εθνικού Μητρώου δικαιούχων παροχών,
-Η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου συστήματος εσωτερικού ελέγχου και
-Η επέκταση της μηνιαίας αποζημίωσης της τρίτης ζώνης για τους ειδικευόμενους γιατρούς.
Οι προτάσεις για αλλαγές αφορούν
-Την κάλυψη του νέου συστήματος με επιπλέον χρηματοδότηση, εφόσον χρειαστεί ώστε να καλυφθούν τα λειτουργικά έξοδα αλλά και η επαρκής στελέχωση όλων των ειδικοτήτων,
-Την άμεση κατάρτιση του κανονισμού κάθε μονάδας,
-Την τροποποίηση του άρθρου 30 για τους πανεπιστημιακούς γιατρούς και
-Την χορήγηση των πολυτεκνικών επιδομάτων.
Όσον αφορά την Πιερία η κα Μίχου επεσήμανε για ακόμα μία φορά:
Α) την ανάγκη άμεσης κάλυψης της θέσης του ακτινολόγου στα πολυϊατρεία του ΙΚΑ Κατερίνης. Μάλιστα σημείωσε πως «Δεν μπορώ να διανοηθώ ότι δεν μπορεί να βρεθεί λύση επί τριάμισι χρόνια. Ας συναφθεί μία σύμβαση μ’ έναν εξωτερικό γιατρό. Πιστέψτε με ότι το κόστος θα είναι πολύ λιγότερο απ’ αυτό που διατίθεται τώρα και η ταλαιπωρία των ασφαλισμένων θα είναι πολύ μικρότερη».
Β) την ανάγκη άμεσης παρουσίασης ενός χρονοδιαγράμματος από το Υπουργείο Υγείας όσον αφορά την υλοποίηση του Νοσοκομείου Αποκατάστασης στο Αιγίνιο. Όπως τόνισε χαρακτηριστικά «Η ολοκλήρωση του Νοσοκομείου της Κατερίνης πήρε είκοσι χρόνια. Αν είκοσι χρόνια πάρει και το κέντρο αποκατάστασης λυπάμαι, αλλά είναι μία εξαγγελία χωρίς αντίκρισμα».
Κάλυψη του επιπλέον κόστους λειτουργίας του συστήματος
«Θα πρέπει, όμως, να συζητήσουμε κάποια σημεία που είναι αδιευκρίνιστα για μένα, όπως στην παράγραφο 2 του άρθρου 5. Εκεί προβλέπεται ότι ο οργανισμός των νεοσύστατων μονάδων κοινωνικής φροντίδας θα καθορίζει μεταξύ άλλων και την κατανομή των πόρων μεταξύ των διαφόρων λειτουργιών.
Σε περίπτωση που με τον υπάρχοντα προϋπολογισμό, μετά από την αύξηση εσόδων με τις συμβάσεις που θα γίνουν με τα ασφαλιστικά ταμεία, με τη μείωση του λειτουργικού κόστους, δεν καλύπτονται επαρκώς οι ανάγκες χρηματοδότησης, θα υπάρχει πρόβλεψη στον κρατικό προϋπολογισμό ώστε να καλυφθούν αυτές οι ανάγκες»;
Άμεση κατάρτιση του κανονισμού κάθε μονάδας
«Στην παράγραφο 5 του άρθρου 9 δίνεται η προθεσμία μέσα σε δύο μήνες τα διοικητικά συμβούλια των μονάδων κοινωνικής φροντίδας να τις καταρτίσουν. Αν δεν γίνει αυτό, η πρότασή μου είναι να καταρτίζεται από το Υπουργείο Υγείας και να μην πηγαίνουμε από παράταση σε παράταση. Το έχουμε βιώσει σε άλλες περιπτώσεις και το αποτέλεσμα είναι να δημιουργούνται προσδοκίες ότι θα υλοποιηθούν κάποια πράγματα, πολύ σημαντικά σε κοινωνικούς χώρους –και ιδιαίτερα τώρα στο χώρο της υγείας- και αυτό να μην υλοποιείται».
Εισοδηματικό όριο στο πολυτεκνικό επίδομα
«Πηγαίνω σ’ ένα άλλο σημαντικό θέμα, τη θέσπιση του εισοδηματικού κριτηρίου των 55.000 ευρώ όσον αφορά την παροχή του πολυτεκνικού επιδόματος στις πολύτεκνες οικογένειες, που δίνεται εδώ και χρόνια.
Πρώτα από όλα, πιέσαμε να μην υπάρξει. Εφόσον, όμως, έχει τεθεί, πρέπει να διευκρινίσουμε αν είναι καθαρό ή ακαθάριστο οικογενειακό εισόδημα. Γιατί πρέπει να διευκρινιστεί αυτό; Γιατί πιστεύω ότι θα περιοριστεί ακόμη περισσότερο η μερίδα των πολύτεκνων οικογενειών, αν αυτό είναι ακαθάριστο.
Είμαι από πολύτεκνη οικογένεια και πιστεύω ακράδαντα ότι οι γονείς δεν φέρνουν τα παιδιά στην κοινωνία για τα επιδόματα. Τα φέρνουν γιατί τα αγαπούν και γιατί θέλουν να κάνουν παιδιά. Όμως, ας είμαστε ειλικρινείς. Οι ανάγκες που υπάρχουν στην κοινωνία σήμερα και δη σ’ αυτές τις οικογένειες είναι πάρα πολύ μεγάλες. Ας μην ξεχνάμε ποτέ τη συμβολή τους σ’ ένα πολύ σημαντικό πρόβλημα στην Ελλάδα, που λέγεται δημογραφικό και το βιώνουμε όλο και πιο έντονα.
Πολλές φορές εδώ μιλάμε για το ασφαλιστικό, για τη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος και πώς θα γίνει σε βάθος χρόνου. Αν δεν στηρίξουμε αυτές τις οικογένειες, το πρόβλημα θα είναι οξύτατο».
Μέριμνα για την επαρκή στελέχωση των νέων μονάδων
«Το άρθρο 15 περιλαμβάνει τις ρυθμίσεις για το προσωπικό των μονάδων της κοινωνικής φροντίδας. Αυτές οι Μονάδες θα είναι διευρυμένες. Θα περιλαμβάνουν γιατρούς φυσικής και ιατρικής αποκατάστασης, νοσηλευτές, εργοθεραπευτές, λογοθεραπευτές, ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς.
Εάν μετά την κατανομή αυτού του προσωπικού διαπιστωθεί ότι οι θέσεις δεν καλύπτονται με επάρκεια, θα υπάρξει κάλυψη των θέσεων με δαπάνη του Κρατικού Προϋπολογισμού; Εδώ υπάρχει δαπάνη του Κρατικού Προϋπολογισμού κι έχουμε σοβαρές ελλείψεις».