Τετάρτη 14 Δεκεμβρίου 2011

Ενέργειες του Υπουργείου Ανάπτυξης για πτώση των τιμών στα προϊόντα που απαρτίζουν το «καλάθι της νοικοκυράς»


-          Απάντηση του Αν. Υπουργού Ανάπτυξης κ. Σ. Ξυνίδη σε ερώτηση που επανέφερε για συζήτηση στην Ολομέλεια η Βουλευτής Πιερίας κα Μαρία Μίχου
-          Η ερώτηση είχε κατατεθεί με πρωτοβουλία της κας Μίχου από 32 Βουλευτές του ΠΑΣΟΚ για πρώτη φορά στις 21-10-2011.

Στην απάντησή του ο Υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κ. Σ. Ξυνίδης αναφέρθηκε στις δράσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη για την καταπολέμηση φαινομένων αδικαιολόγητης αύξησης των τιμών.
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά:
«Αντιλαμβάνομαι το βαθύτερο νόημα της επίκαιρης ερώτησης το οποίο έχει να κάνει με το ότι σε μία περίοδο που έχουμε δραματική μείωση των εισοδημάτων των εργαζομένων, το κύριο βάρος για την ανακούφισή τους πέφτει πλέον στη διαμόρφωση των τιμών.
Σήμερα λοιπόν τίθεται το ερώτημα τού γιατί, ενώ έχουμε μείωση της αγοραστικής ικανότητας των καταναλωτών, οι τιμές δεν πέφτουν και μάλιστα όχι μόνο δεν πέφτουν, αλλά σχετικά ανεβαίνουν».
Από την πλευρά της η κα Μίχου τόνισε ότι υπάρχουν προϊόντα που πωλούνται φτηνότερα σε χώρες της Ε.Ε. με υψηλότερο κατά κεφαλήν ΑΕΠ από την Ελλάδα, όπως π.χ. η Βρετανία, σημειώνοντας παράλληλα ότι:
«Σε καμιά περίπτωση ο Έλληνας κάτοικος δεν έχει την ίδια αγοραστική δύναμη με το Βρετανό, ώστε να αγοράζει τα ίδια προϊόντα σε παραπλήσιες τιμές και μάλιστα σε πολλές περιπτώσεις σε ακόμα υψηλότερες».
Ακολουθούν τα βασικότερα σημεία της συζήτησης.

ΜΑΡΙΑ ΜΙΧΟΥ

-          Η ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΤΙΜΩΝ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΡΕΑΛΙΣΤΙΚΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΠΙΣΤΗ ΛΥΣΗ ΣΤΗΝ ΛΙΤΟΤΗΤΑ

Πιστεύω πράγματι ότι υπάρχει άμεση ανάγκη λήψης μέτρων για δραστική μείωση των τιμών στα προϊόντα που απαρτίζουν το «καλάθι της νοικοκυράς».
Είναι γεγονός ότι οι δεσμεύσεις που έχουν αναληφθεί απέναντι στους δανειστές μας έχουν συμπιέσει δραστικά τα εισοδήματα μισθωτών, συνταξιούχων και χαμηλοεισοδηματιών και τα περιθώρια για διορθώσεις σαφώς είναι μικρά. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι δεν υπάρχουν άλλες επιλογές.
Υπάρχουν εναλλακτικές επιλογές και μία αξιόπιστη και ρεαλιστική λύση κατά την άποψή μου είναι η εφαρμογή μίας ενιαίας πολιτικής μείωσης των τιμών σ’ όλα τα βασικά καταναλωτικά προϊόντα και τις υπηρεσίες για μία ελληνική οικογένεια. Μειώσεις στα τρόφιμα, στην ένδυση, στα τιμολόγια των ΔΕΚΟ, τα ενοίκια και την ενέργεια που θα είναι ανάλογες βέβαια με τις μειώσεις που έχουν υποστεί τα εισοδήματα τα δύο τελευταία χρόνια.

-          ΟΛΑ ΤΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ ΚΑΙ Η ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΠΟΥΝ ΣΤΗΝ ΜΑΧΗ ΓΙΑ ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΤΙΜΩΝ

Μια σημαντική αύξηση των τιμών οφείλεται στην αύξηση του ΦΠΑ. Άρα, λοιπόν, και άλλα συναρμόδια Υπουργεία μαζί με σας θα μπορούσαν να συμβάλουν στη μείωση των τιμών. Όμως, βασικό ρόλο, κατά την άποψή μου, πρέπει να παίξει και η Επιτροπή Ανταγωνισμού η οποία μέχρι σήμερα δεν έχει πείσει την ελληνική κοινωνία ότι έχει συμβάλει στην καταπολέμηση των καρτέλ και των μονοπωλίων.
Οι προσπάθειες που έγιναν προς αυτήν την κατεύθυνση δεν χαρακτηρίζονται από συνέχεια και από καθολικότητα στην εφαρμογή, με αποτέλεσμα να μην είναι ικανές να αντιμετωπίσουν το μέγεθος και τη σφοδρότητα της ύφεσης, αλλά και να συγκρατήσουν τις τιμές.
Νομίζω ότι οι αποκλίσεις στις τιμές είναι αδικαιολόγητες ειδικά όταν πρόκειται για χώρες οι οποίες έχουν πολύ υψηλότερο κατά κεφαλήν εισόδημα από το ελληνικό.
Σε καμιά περίπτωση ο Έλληνας κάτοικος δεν έχει την ίδια αγοραστική δύναμη με το Βρετανό, ώστε να αγοράζει τα ίδια προϊόντα σε παραπλήσιες τιμές και μάλιστα σε πολλές περιπτώσεις σε ακόμα υψηλότερες.

ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΞΥΝΙΔΗΣ

-          ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ – ΠΟΡΙΣΜΑ ΓΙΑ ΤΟ ΓΑΛΑ ΠΡΩΤΗΣ ΒΡΕΦΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ

Είναι γεγονός ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού δεν έχει καταφέρει να σταθεί όσο αποτελεσματικά θα έπρεπε στα προβλήματα που έχουν διαμορφωθεί σε σχέση με τα καρτέλ και τις τιμές.
Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο με τον ν. 3959/2011 που ψηφίσαμε το προηγούμενο καλοκαίρι, διευρύναμε τις αρμοδιότητες της Επιτροπής και αποτέλεσμα αυτής της διεύρυνσης ήταν το γρήγορο πόρισμα που είχαμε σε σχέση με το γάλα πρώτης βρεφικής ηλικίας.
Είχαμε άμεσα πόρισμα. Βεβαίως, αυτό οδήγησε στο να επιλυθεί ένα ζήτημα που διαμόρφωνε τιμές πολύ υψηλότερες για τον καταναλωτή στρεβλώνοντας τους κανόνες της αγοράς.

-          ΕΝΔΟΟΜΙΛΙΚΕΣ ΣΥΝΑΛΛΑΓΕΣ – ΕΠΙΒΟΛΗ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΟΣΤΙΜΩΝ

Θα ήθελα να σταθώ στο δεύτερο που αναφέρατε σε σχέση με την τακτική που ακολουθούν πολυεθνικές εταιρείες και που παρουσιάζουν διαφοροποιήσεις στις τιμές σε σχέση με άλλες χώρες του εξωτερικού οι οποίες εν πολλοίς δε θα δικαιολογούνταν.
Ξέρετε πάρα πολύ καλά ότι εδώ θίγεται το ζήτημα των ενδοομιλικών συναλλαγών που έχει να κάνει με την εισαγωγή υλών από πολυεθνικές εταιρείες από μητρικές τους στο εξωτερικό και την «επανεξαγωγή» των κερδών τους στο εξωτερικό για καλύτερη φορολόγηση. Αυτό ξέρουμε πάρα πολύ καλά ότι συμβαίνει από πολυεθνικούς ομίλους και οδηγεί σε αυτές εδώ τις στρεβλώσεις.
Θέλω όμως να πω ότι για πρώτη φορά υπάρχει πόρισμα που αφορά μεγάλο πολυεθνικό όμιλο στις ενδοομιλικές συναλλαγές, που κατά την άποψη των υπηρεσιών της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου έχει ακολουθήσει αυτήν την τακτική και επίκειται η επιβολή του διοικητικού προστίμου. Συγχρόνως έχει διαβιβαστεί ο φάκελος στο Υπουργείο Οικονομικών και στην Εισαγγελία προκειμένου να διερευνήσουν αν υπάρχουν φορολογικές παραβάσεις και ποινικά αδικήματα. Νομίζω ότι είναι μια πολύ σημαντική πρόοδος σ’ αυτόν τον αγώνα κατά των τακτικών που εφαρμόζουν αυτοί οι πολυεθνικοί όμιλοι και που οδηγούν σ’ αυτές τις στρεβλώσεις.

-          ΜΕΙΩΣΗ ΤΙΜΩΝ ΣΤΑ ΝΩΠΑ ΟΠΩΡΟΚΗΠΕΥΤΙΚΑ – ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΟΥ ΑΝΩΤΑΤΟΥ ΠΟΣΟΣΤΟΥ ΚΕΡΔΟΥΣ ΤΩΝ ΧΟΝΔΡΕΜΠΟΡΩΝ

Έχουν αποδειχθεί αποτελεσματικές οι παρεμβάσεις που έκανε το Υπουργείο μας στο ζήτημα των νωπών οπωροκηπευτικών, που με την κατάργηση του ανώτατου ποσοστού κέρδους των χονδρεμπόρων οδηγηθήκαμε σε μια συγκράτηση των τιμών στα λαχανικά και στα φρούτα, καθώς και στο περιορισμό της ψαλίδας μεταξύ των τιμών του παραγωγού και των λιανικών τιμών.
Επίσης, η καινούρια διάταξη για τις προωθητικές ενέργειες στα super marketς δίνει περισσότερες πληροφορίες στον καταναλωτή και κυρίως του δίνει να καταλαβαίνει με άμεσο τρόπο τι κερδίζει ανά τιμή μονάδος σ’ αυτό που πωλείται ως προωθητική ενέργεια από τις εταιρείες.

-          ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΡΑΕΜΠΟΡΙΟ

Είναι η πρώτη φορά εδώ και αρκετό καιρό που υπάρχουν κλιμάκια που απαρτίζονται από υπεύθυνους του εμπορίου, της βιομηχανίας, του ΣΔΟΕ, του ΕΦΕΤ, μαζί με τη συνδρομή της Δημοτικής Αστυνομίας ή της ΕΛ.ΑΣ., τα οποία παρεμβαίνουν είτε στο παραεμπόριο, με την καταστροφή επί τόπου των υλικών που εντοπίζονται, είτε – πολύ περισσότερο – και μέσα στα καταστήματα πώλησης λιανικής.

-          ΜΕΙΩΣΕΙΣ ΣΤΑ ΕΝΟΙΚΙΑ

Έχουμε μείωση 15% στη στέγαση σε σχέση με τον περσινό Νοέμβριο και έχει να κάνει με τις μειώσεις των ενοικίων και δεν προσμετράται μέσα στο δείκτη τιμών καταναλωτή, προκειμένου να τον μειώσει αντίστοιχα, όπως επίσης και οι μειώσεις στο 1% στους τομείς της υγείας, της αναψυχής και της εκπαίδευσης.