ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ ΙΝ.ΕΜ.Υ-ΕΣΕΕ ΓΙΑ ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΩΝ ΘΕΡΙΝΩΝ ΕΚΠΤΩΣΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΙΕΡΙΑ
Ο θεσμός των εκπτώσεων ανέκαθεν χαρακτηριζόταν από την προσπάθεια των εμπόρων να ρευστοποιήσουν τα αποθέματά τους, ώστε να χρηματοδοτήσουν τις νέες τους αγορές. Δυστυχώς, στη συγκυρία της κρίσης οι περίοδοι των εκπτώσεων λίγο διαφέρουν από τις υπόλοιπες περιόδους στο βαθμό που πλέον όλοι οι συνάδελφοι προσφέρουν χαμηλές τιμές για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις νέες οικονομικές δυνατότητες των καταναλωτών. Οι καταγεγραμμένες απώλειες στον τζίρο των εκπτώσεων καταδεικνύουν την τάση επιδείνωσης της υφεσιακής πορείας και φανερώνουν το μέγεθος της δυσπραγίας στην ελληνική αγορά. Ωστόσο, θα πρέπει να επισημανθεί ότι οι Έλληνες έμποροι, ακόμη και σε μια τόσο δύσκολη συγκυρία, προσπαθούν να προσαρμόζονται στις ανάγκες του καταναλωτικού κοινού και να προσφέρουν ποιοτικά προϊόντα και υπηρεσίες. Ενδεικτικού τούτου αποτελούν τα δεκαήμερα προσφορών που ακολουθούν την περίοδο των εκπτώσεων και δίνουν κάποια διέξοδο στο χαμηλό τζίρο. Είναι απαραίτητο να κατανοήσουμε όλοι ότι η αντιμετώπιση της κρίσης στην ελληνική αγορά συνδέεται άρρηκτα με την αντιμετώπιση του γενικότερου προβλήματος. Αναμένουμε από τους αρμόδιους φορείς να πράξουν τα δέοντα για να στηρίξουν τους Έλληνες εμπόρους.
Ο κύκλος εργασιών του καλοκαιριού 2012
Σύμφωνα με εκτιμήσεις του ΙΝ.ΕΜ.Υ-ΕΣΕΕ ο Κύκλος Εργασιών την περίοδο των θερινών εκπτώσεων στο λιανικό εμπόριο διαμορφώθηκε σε 4,4 δισ. ευρώ μειωμένος κατά 20,1% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο ενώ συγκριτικά με το 2010 η υποχώρηση του τζίρου αγγίζει το 36,4%. Αυτό σημαίνει απώλειες ύψους 1,11 δισ. ευρώ μόνο για φέτος ενώ σε σχέση με το 2010 οι απώλειες διαμορφώνονται, μόνο για την περίοδο των εκπτώσεων, σε 2,52 δισ. ευρώ. Η οικονομική ύφεση και τα ιδιαίτερα επώδυνα μέτρα δημοσιονομικής προσαρμογής στέρησαν από την ελληνική αγορά 1,11 δισ. ευρώ ενώ αθροιστικά, την τελευταία διετία 2,52 δισ.. Οι απώλειες αυτές μεταφράζονται σε λουκέτα, χαμένα έσοδα (εναλλακτικό κόστος) για τα ασφαλιστικά ταμεία, διόγκωση της ανεργίας, ανασφάλεια και απόγνωση.
ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΤΖΙΡΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΟΥ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΟΥ
(ΙΟΥΝΙΟΣ – ΙΟΥΛΙΟΣ – ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ) 2010 – 2011 – 2012
| ||
ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΤΖΙΡΟΥ 2010
(χωρίς ΦΠΑ)
|
ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΤΖΙΡΟΥ 2011
(χωρίς ΦΠΑ)
|
ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ ΤΖΙΡΟΥ 2012
(χωρίς ΦΠΑ)
|
14.655.505.143,33 €
|
12.969.377.481,39 €
|
11.023.970.859,18 €
|
Πηγή: ΙΝ.ΕΜ.Υ – ΕΣΕΕ
ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΤΖΙΡΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΩΝ ΕΚΠΤΩΣΕΩΝ
(ΙΟΥΛΙΟΣ – ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ) 2010 – 2011 – 2012
| ||
ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΤΖΙΡΟΥ 2010
(χωρίς ΦΠΑ)
|
ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΤΖΙΡΟΥ 2011
(χωρίς ΦΠΑ)
|
ΠΡΟΒΛΕΨΗ ΤΖΙΡΟΥ 2012
(χωρίς ΦΠΑ)
|
6.931.978.780,24 €
|
5.519.582.012,55 €
|
4.407.484.914,26 €
|
Πηγή: ΙΝ.ΕΜ.Υ – ΕΣΕΕ
Ανάλυση των αποτελεσμάτων των εκπτώσεων
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των Εμπορικών Συλλόγων σε όλη την Ελλάδα, η πλειονότητα των εμπόρων εκφράζει την έντονη δυσαρέσκεια και απογοήτευσή της αναφορικά με τις πωλήσεις των καταστημάτων τους κατά την περίοδο των θερινών εκπτώσεων σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο καθώς το 90% περίπου ο τζίρος τους παρουσίασε πτωτική πορεία, ενώ μόλις για το 10% ο τζίρος τους κινήθηκε στα ίδια ή σε οριακά αυξημένα επίπεδα, συγκριτικά πάντα με πέρυσι. Οι μειωμένες τιμές στα ράφια και στις βιτρίνες των καταστημάτων φαίνεται πως δεν συγκίνησαν τους καταναλωτές, οι οποίοι εξαιτίας της αποψίλωσης των πραγματικών τους εισοδημάτων από τη συνεχόμενη φοροεπιδρομή που υφίστανται εδώ και 3 χρόνια, δεν μπορούν να εκμεταλλευτούν τις ιδιαίτερα φθηνές φετινές εκπτώσεις.
Άλλωστε, η καθίζηση της κατανάλωσης αποδεικνύεται από τη συρρίκνωση του κύκλου εργασιών στο λιανικό εμπόριο κατά 11,3% και του όγκου κατά12,0% κατά το πεντάμηνο Ιανουαρίου – Μαΐου 2012 (εκτός καυσίμων και λιπαντικών), σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής. Με το πέρας των θερινών εκπτώσεων, η διαμορφωθείσα κατάσταση προκαλεί έντονο προβληματισμό και αβεβαιότητα για το μέλλον του εμπορίου, καθώς τα συνεχή μέτρα λιτότητας, που συνεπάγονται μείωση μισθών και συντάξεων, έχουν συμβάλλει καθοριστικά στη μείωση κατά περίπου 30% κατά μέσο όρο της εμπορικής κίνησης στις θερινές εκπτώσεις του 2012 ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις η καταρράκωση του τζίρου προσεγγίζει ή και ξεπερνάει το 60% Οι μειωμένοι τζίροι των καταστημάτων προκαλούν τρόμο και απόγνωση τόσο στο καταναλωτικό κοινό όσο και στον εμπορικό κόσμο, καθώς η καταρρέουσα ψυχολογία που διαμορφώνεται έχει σαν αποτέλεσμα την καλλιέργεια μίας τάσης παραίτησης και άρνησης, από την στιγμή που δεν παρατηρείται κανένα σημάδι ανάκαμψης της αγοράς παρόλα τα κίνητρα που παρέχονται από τις εμπορικές επιχειρήσεις, με τις μελλοντικές προβλέψεις να είναι ιδιαίτερα δυσοίωνες όσον αφορά την ύφεση και τα λουκέτα στην αγορά.
Εκτίμηση της αγοραστικής κίνηση κατά την περίοδο των θερινών εκπτώσεων στην Πιερία
(2012/2011)
| |
Περιοχές | % μείωσης/αύξησης |
Κατερίνη | 20-30% (-) |
Λιτόχωρο | 15% (-) |